~~~KETENANGAN HANYA TERLETAK DI HATI..APABILA KELUARGA MERESTUI SETIAP LANGKAH KITA DI MUKA BUMI INI...DAN YANG LEBIH PENTING ALLAH S.W.T REDHA DGN APA YANG KITA PERBUATKAN DI MUKA BUMI INI~~~~~AKU KINI LEBIH BERSEDIA DAN IKHLAS DALAM MENJALANKAN TANGGUNGJAWAB SEBAGAI PELAJAR,ANAK DAN JUGAK TUNANGAN ORANG...ALHAMDULILLAH..~~~SEMOGA AKU SUKSES DALAM MEMPELAJARI ILMU-ILMU AKHIRAT, ILMU-ILMU SEBAGAI ISTERI, ILMU SEBAGAI KAKAK, ILMU SEBAGAI ANAK DAN JUGA ILMU SEBAGAI HAMBA-NYA~~~~~~~~

Iklan

Tuesday, June 1, 2010

TIPS: Remaja ondaway nak jadi IBU dan BAPA

Kiita jumpa lagi....sihat? ada kekurangan dari segi mental?harap takder la yer.

janga murung2 meh dengar cerita meh...

anda remaja?atau remaja veteran? atau sentiasa muda remaja? haha..x kesah la..asalkan kita pernah jadi remaja. ah moy dah x remaja lagi...insyallah akan jadi isteri orang tak lama lagi. kajian selalu merumuskan yang usia remaja adalah usia mencari-cari identiti. sebb itu remaja selalu nyer keliru, selalu pening-pening lalat... aku ada terbaca satu berita di mana seorang pelajar menengah rendah ( aku tak ingat lah tingkatan baper kan) cuba untuk bunuh diri...sebabnyer cintanya di tolak oleh seorang pelajar perempuan dari kelas yang sama budak tuh bengang kot sampai frust nak bunuh...ceritanya..



kalau aku jadik budak perempuan ni mesti aku rasa macam konfuse..yer la tetiba jerk nk paksa-paksa aku jadik makwe ko pe hal kan...budak pompuan tuh x mahu la jadik couple ngan dak laki tuh...dah laki tuh plak dah kena gelak2 dgn dak laki yang lain...mesti lagi...bertambah2 la kebengangannya...budak lelaki ni sebenarnyer baru saja kematian bapa (juga seorang pensyarah beberapa bulan yang lalu) dan ibunya juga adalah seorang guru di sekolah tempatnya belajar...mesti mak budak ni malu jugak...bender nk jadik...nak buat mcm mana...siap kuar foto kat paper bomba ngah tadah kanvas nak selamatkan dia...jadi agak2 nak salahkan siapa? remaja lelaki itu atau ibunya?

gambar hiasan semata

semakin ramai remaja yang terganggu dari segi emosi cepat melatah...cepat naik angin..senang untuk menunjukkan emosinya...tapi ramai juga remaja yang sudah pandai membawa diri...maksud aku sudah MATANG macam aku...ecececehhh..tak malu puji diri sendiri plak...guwau jerk....

aku selalu baca jugak dalam paper ada anak-anak yang baru nk jadi remaja sudah berdepan dengan masalah rumahtangga ibu bapa mereka, masalah cerailah...masalah marah-marah la....dan ada jugak anak-anak yang terpaksa mencari rezeki untuk ibu bapa mereka...sungguh mencabar kan kehidupan sebagai remaja di zaman serba canggih begini....dari semua sudut..mereka di asak dengan pelbagai jenis masalah tak kiralah sama ada dari masalah xder duit nak pi beli aiskrim sampailah masalah terpaksa cari barang terbuang untuk di jual di pusat RECYCLE tapi tetap tak cukup makan.

gambar hiasan

Jadi kepada bakal ibu dan bapa...anda rasa bagaimana anda menyiapkan diri anda untuk menjadi ibu  bapa yang berguna, berwawasan dan bijak mengadaptasikan diri kepada masalah pada masa depan? yang itu poie la amik kertas and listkan dan simpan dalam fail "MERANCANG KELUARGA BAHAGIA"..esok lusa bukak balik...dan tanya pada diri sendiri...

ingat!!kita dulu pernah menjadi KANAK-KANAK

pada pendapat aku ibu dan bapa WAJIB menyiapkan diri lebih awal..tang mana plak awalnya? sejak dari kanak-kanak la...semua orang merasa zaman kanak-kanak yang indah...walaupon pada masa itu kita tidak faham akan 'masalah' di sekeliling kita...sebb itu orang kata kanak-kanak ini bagaikan sehalai kain putih...dan cuber fikirkan masa kita kecil-kecil dulu bila kita melihat ada barang-barang terbuang di sekeliling kita, kita pon sibuk la nak buat main..macam-macam mainan la kita buat...ada yang nampak tempurung dah buleh buek main masak-masak..nampak tanah lapang sikit main tanah la (sampai kecacingan plak tuh--minum ubat cacing x mahu)...korek2 lubang...kerana pada masa itu kita menggunakan imaginasi dan juga kerjasama rakan-rakan sebaya kita...itu adalah kehidupan normal sebagai kanak-kanak...


masa aku kecik-kecik dulu aku selalu main kat bawah rumah aku...adik beradik aku semuanya lima orang...hehe cukup la geng...rumah kitaorang rumah kayu jerk..xder aircond...rumah papan...kawasan lapang dan setiap hari kami akan merayau-rayau di kebun carik biji getah..lepas tuh kami pecahkan biji getah tuh pastu biar macam tuh jerk..(xder point langsung)..haha..bila pikir balik..xder motif pon nk buat mcm tuh..pernah dulu masa aku STPM aku ada kena amik BIOLOGI subject...lepas tuh...Miss Quek Yoke Hua ( aku ingat lagi beb nama cikgu tuh) suruh la kitaorang tangkap senaraiserangga untuk di awet...budak2 lain masa tuh buat group untuk tangkap serangga2 tuh...aku rumah jauh daripada Tongkang Pechah...jadi aku poie sekitar rumah aku jer la...tuh yang aku kumpulkan adik2 aku and pi tangkap dragonfly, kumbang, lipas, rama-rama, segala jenis serangga..habis dah satu kawasan tuh aku balun..aku la kepalanya..haha..sampaikan 2 hari kemudian serangga-serangga semua dah tak berani nk berlegar-legar kat kawasan tuh...terpaksalah kitaorang bergerak ke tempat lain plak..adik-adik aku memang bagus..siap bawak bekal air bagai...macam nak pi berkelah plak..hahaha...seronok...

Bersabar dan sentiasa meluangkan masa dengan anak-anak

bakal-bakal ibu dan bapa jangan la cepat benar naik tangan and kaki kat budak-budak..lebih2 lagi MEMBEBEL..ibu bapa asal anak depan mata jerk jangan lah asik membebel jerk..kang terencat la pulak budak tuh...


..budak-budak apa la yang diorang tahu..main makan minum tido esok sambung main lagi...itu la keje budak-budak--so sebagai bapak dan mak budak...kenala bersabar dan sentiasa lembut hati dan belajar tentang psikologi anak zaman sekarang ni dah x macam zaman mak bapak kita dulu-dulu tuh..semuanyer kena berilmu..(fuhh..silap-silap nak jadik mak bapak--kena ada Ijazah perkembangan awal kanak-kanak ni--torbang duit lagi) takper...kalau dah terpaksa amik bidang PhD hanya kerana mahu memahami kanak-kanak...tak kesah punya, tapi jangsan sampai tak kahwin2 sudah la...kita di tuntut mencari ilmu sampai la kita mati..INGAT TUH!!

baca fatihah banyak2--dan doalah banyak2

jadi sentiasalah up-to-date dengan isu-isu semasa ( bukan isu basi ok!) masalah kanak-kanak dan jugak yang akan mengancam kanak-kanak..sebab itu kalau jadi bapa jangan terlalu asyik mencari duit..bahagi-bahagikan lah masa..dan ibu pulak jangan la bz shopping jerk...dan belajar masak..jangan harap orang gaji jerk...!! xyah pakai orang gaji lagi bagus...buang duit jerk...

holiday!!

yeay...part ni la yang aku paling suka...tapi kitaorang mana pernah p holiday macam sesetengah family...siap g Paris, London, Langkawi pon aku x jejak lagi...kitaorang holiday dalam rumah jerk...buat makan-makan sikit...beli satey, apam balik, jagung rebus kat pasar Parit Tengah...dan makan sambil terkangkang depan tv (hahaha..ditujukan buat adik aku--bukan aku taw),,kadang-kadang tuh kami ramai-ramai pergi berkubang kat dalam parit depan umah..eleh rumah kitaorang x macam korang la..aku tahu la..dak2 bandar ni mana merasa berkubang parit macam kat kampung aku..kitorang nyer parit pure tali air taw...xder pencemaran la...hehe..korang nyer parit tuh longkang besar jer..busuk..byk sampah ( pandai plak aku nk menghina kan--hehe--jgn marah)..tapi yang penting...bila ada duit lebih simpan la dalam tabung "HOLIDAY"...nanti dah cukup ley la g holiday...round satu Malaysia dulu baru round g Paris London bagai...ok!



Kasih sayang

jangan segan nk tunjukkan kasih sayang kepada anak-anak dan especially suami/isteri kita...masa berdating dulu bukan main siap bawak bunga ros, teddy bear, coklat..bila dah kawin satu kelopak bunga ros pon tak nampak...apa kes? dan bila kita dah sampai rumah cepat cepat carik anak-anak kita...

kiss anak-anak selalu..tanda kasih dan sayang


gurau2 dulu...peluk2 dulu..x kesahla badan bau hangit pon janji bersentuhan la dengan anak-anak...ini memberi tanda yang kita memang teringatkan anak-anak sejak dari tempat kerja lagi(walaupon hakikatnyer tidak begitu--hehehe)...dan mereka akan rasa merekalah yang paling utama dalam diri kita ...ada sesetengah mak tak pernah masak kat rumah...UISHHH!!!! bahaya ni...tahap KRONIK!!! kalau jadi mak/ibu/mama mesti la kena pandai masak...kalau x sapa nak bagi makan anak kan..jiran sebelah? hah siap..jadi bahan gosip la nanti....nanti mesti timbul mcm ni

jiran1: ko nak tahu ada ke cik kiah x bagi makan anak dia....
jiran2: x kebulur ker anak dia? dah tuh sapa yang bagi laki dia makan?
jiran3: laki dia makan luar kot...entah2..bini no 2 bagi makan tak?
jiran1: oooo...kawin 2 dah ker?..ish ish....

amboi!!sesedap rasa plak dia nk mengumpat ek...ni mesti ngah mengumpat masa beli ikan kat Ah chow jual ikan tuh...ha kan dah jadi bahan gosip orang sebelah.. jadi pandai2lah bawak diri dan kawal pergerakan anak dengan kasih sayang....

Hope enjoy dengan nasihat aku ni...
Sayangi anak anda dan diri anda sendiri...bai!

0 loves for Ah Moy:

Post a Comment